Ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
(Το υλικό είναι υπό συνεχή διαμόρφωση -
εμπλουτισμό)
Σύμφωνα με το
Νόμο
3699/2008 (άρθρο 3) μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
θεωρούνται όσοι για ολόκληρη ή ορισμένη περίοδο της σχολικής τους ζωής
εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες μάθησης εξαιτίας αισθητηριακών, νοητικών,
γνωστικών, αναπτυξιακών προβλημάτων, ψυχικών και νευροψυχικών διαταραχών οι
οποίες, σύμφωνα με τη διεπιστημονική αξιολόγηση, επηρεάζουν τη διαδικασία της
σχολικής προσαρμογής και μάθησης.
Στους μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες
συγκαταλέγονται ιδίως όσοι παρουσιάζουν:
1. νοητική αναπηρία,
2. αισθητηριακές αναπηρίες όρασης (τυφλοί,
αμβλύωπες με χαμηλή όραση),
3. αισθητηριακές αναπηρίες ακοής (κωφοί,
βαρήκοοι),
4. κινητικές αναπηρίες,
5. χρόνια μη ιάσιμα νοσήματα,
6. διαταραχές ομιλίας, λόγου,
7. ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως
δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία,
8. σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή
χωρίς υπερκινητικότητα,
9. διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα
αυτισμού),
10. ψυχικές διαταραχές και πολλαπλές
αναπηρίες,
11. σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και
κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής
παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής
βίας,
12. μία ή περισσότερες νοητικές ικανότητες
και ταλέντα ανεπτυγμένα σε βαθμό που υπερβαίνει κατά πολύ τα προσδοκώμενα για
την ηλικιακή τους ομάδα.
Δεν εμπίπτουν στην
κατηγορία μαθητών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες οι μαθητές με
χαμηλή σχολική επίδοση που συνδέεται αιτιωδώς με εξωγενείς παράγοντες, όπως
γλωσσικές ή πολιτισμικές ιδιαιτερότητες.
Στο άρθρο 51 του
Νόμου 4547/2018 γίνεται διάκριση σε "εκπαιδευτικές, συναισθηματικές,
ψυχοκοινωνικές και άλλες ανάγκες".
Δείτε μία - μία τις αναπηρίες - ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες:
Ορισμός - Πληροφορίες ειδικής εκπαιδευτικής ανάγκης -
αναπηρίας |
Αναλυτικά
Προγράμματα Σπουδών - Οδηγοί ΕΕΠ - Υλικό για Αναπηρίες / Ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγες πηγή:
http://prosvasimo.iep.edu.gr |
1.
Νοητική αναπηρία (νοητική υστέρηση ή ανεπάρκεια ή
ανωριμότητα) (πηγή:
https://www.noesi.gr
|
1)
Α.Π.Σ. Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης για μαθητές με Μέτρια και
Ελαφριά Νοητική Υστέρηση
2)
Α.Π.Σ. Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης για την εκπαίδευση Παιδιών με
Βαριά Νοητική Καθυστέρηση
-
Διαναπηρικός Οδηγός Επιμόρφωσης - Νοητική Υστέρηση |
2. Αισθητηριακές αναπηρίες όρασης (τυφλοί, αμβλύωπες με χαμηλή όραση) |
-
Διαφοροποιημένο Δ.Ε.Π.Π.Σ. & Α.Π.Σ. για Τυφλούς
Μαθητές -
Τα σχολικά βιβλία διασκευασμένα για αμλύωπες μαθητές -
Διαναπηρικός Οδηγός Επιμόρφωσης - Τύφλωση |
3. Αισθητηριακές αναπηρίες ακοής (κωφοί, βαρήκοοι) |
1)
Α.Π.Σ. για μαθητές με Προβλήματα Ακοής για την
Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση 2)
Α.Π.Σ. για μαθητές με Προβλήματα Ακοής για την
Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση 3)
Α.Π.Σ. Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας -
Διαναπηρικός Οδηγός Επιμόρφωσης - Κόφωση |
Αισθητηριακές
αναπηρίες τυφλοκώφωσης |
-
Α.Π.Σ. Τυφλοκώφωσης |
4. Κινητικές
αναπηρίες |
-
Α.Π.Σ. για μαθητές με Κινητικές Αναπηρίες |
5. Χρόνια μη ιάσιμα
νοσήματα
(Υπουργική Απόφαση Φ.80000/οικ.2/1/2018) |
|
6. Διαταραχές
ομιλίας, λόγου |
-
Οδηγός για το ρόλο του θεραπευτή λόγου στο σχολικό πλαίσιο
της γενικής εκπαίδευσης -
Οδηγός Διεπιστημονικής Συνεργασίας του Θεραπευτή Λόγου και
Καλές Πρακτικές για όλες τις Βαθμίδες Εκπαίδευσης |
7. Eιδικές
μαθησιακές
δυσκολίες
όπως
δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία |
-
Υλικό
από
το
"Πρόγραμμα
εξειδίκευσης
εκπαιδευτικών
δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης
στις
δυσκολίες
μάθησης" |
8.
Σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα
(πηγή:
https://www.noesi.gr
|
- Οδηγός εξατομικευμένου εκπαιδευτικού
προγράμματος (ΕΕΠ) για μαθητές με
Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ)
|
9.
Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού) (πηγή:
https://www.noesi.gr
|
-
Εκπαιδευτικό υλικό για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού (πηγή:
http://eva-edu.gr) -
Οδηγός για την οικογένεια |
10.
Ψυχικές
διαταραχές
και
πολλαπλές
αναπηρίες |
|
11.
Σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και
κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής
παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής
βίας
(σχετική
μελέτη:
|
|
12.
Μία ή περισσότερες νοητικές ικανότητες
και ταλέντα ανεπτυγμένα σε βαθμό που υπερβαίνει κατά πολύ τα προσδοκώμενα
για
την
ηλικιακή
τους
ομάδα
(σχετική
μελέτη:
"Χαρισματικοί
μαθητές
και
Εκπαίδευση") |
-
Οδηγός
για
μαθητές
με
ιδιαίτερες
νοητικές
ικανότητες
και
ταλέντα |
προηγούμενη σελίδα